گوتا پرکا چیست ⁉️

 گوتا پرکا محصول و ماده ای است که همواره از شیره درختانی مخصوص گرفته می شود و به دست می آید، بدانید که این ماده اصولا برای دندانپزشکی ها کاربرد دارد، این ماده همواره حالتی پلاستیکی دارد و از گیاهی با همین نام به دست می آید و تنها برای پر کردن ریشه دندان ها پس از پاکسازی و عصب کشی کاربرد دارد. این ماده در کاربرد در طب دندانپزشکی بعد از ترکيب با مواد ديگري مانند زينک اکسايد و مواد رنگی و اپک کننده و چسباننده به صورت نوارهای مخروطی صورتی رنگی با درجه ضخامت متفاوت در آمده و بنا به سايز کانال در آن مورد استفاده قرار می گيرد.

What is gutta percha?

تاریخچه گوتا 🏛

تاریخچه به کارگیری ماده گوتا پرکا (Gutta-Percha) در دندانپزشکی به بیش از ۱۷۰ سال قبل بازمی‌گردد؛ یعنی زمانی که این ترکیب برای نخستین بار توسط ادوین مینارد (Edwin Maynard)، اندودنتیست آمریکایی در پر کردن دندان عصب کشی شده مورد استفاده قرار گرفت. علی‌ رغم تحقیقات مداوم و جست و جو برای نوآوری‌های تازه در زمینه متدهای پر کردن کانال ریشه، گوتا پرکا همچنان به عنوان یکی از موفق‌ترین و پرکاربردترین گزینه‌ها در مطب‌های دندانپزشکی در سراسر جهان شناخته می‌شود.

What is gutta percha?

چرا دندانپزشکان گوتاپرکا را انتخاب می کنند؟

محبوبیت گوتاپرکا در بین دندانپزشکان بی دلیل نیست. بر خلاف برخی از جایگزین های مصنوعی، گوتاپرکا به دلیل توانایی آب بندی عالی خود شناخته شده است و از مهر و موم هرمتیک در کانال ریشه اطمینان می دهد. زیست سازگاری آن خطر التهاب یا واکنش ‌های نامطلوب را به حداقل می‌ رساند و آن را به انتخابی ارجح برای طیف وسیعی از بیماران تبدیل می ‌کند.

What is gutta percha?

دلایل استفاده از گوتا در دندانپزشکی:

با توجه به افزایش استفاده از گوتا پرکا در دندانپزشکی معمولا از این محصول هنگام پر کردن ریشه و کانال دندان هایی که نیاز به ترمیم و عصب کشی دارند استفاده می کنند. لازم به ذکر است که استفاده از این ماده دلایل متعددی را به همراه خود دارد، ما در ادامه قصد داریم تا درباره دلایل استفاده از گوتا پرکا در دندانپزشکی ها اشاره کنیم، این دلایل عبارتند از:

وسیع بودن محدوده نفوذ پذیری

سازگاری با دندان‌ها

 نقطه ذوب متعادل

انعطاف ‌پذیری و قالب ‌گیری آسان

از دلایل مهم استفاده از گوتا پرکا است.

 

مزایای گوتا پرکا

گوتا پرکا مزیت های فراوانی دارد اما از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سازگاری با حالت، شکل و خاصیت بیولوژیکی دندان

ضد حساسیت

شکل پذیری آسان

مقاومت بالا در برابر فشار

انعطاف پذیری بالا در حالت خمیری شکل

معایب استفاده از آن ؟

علی رغم نکات مثبتی که در خصوص گوتا پرکا برشمردیم، این ترکیب معایبی نیز دارد که بایستی به آن‌ها توجه داشته باشید. از جمله آنکه گوتا پرکا به عنوان ماده ادهزیو کاربرد نداشته و بنابراین برای سیل کردن کامل و ایجاد سد غیر قابل نفوذ با استفاده از این ماده احتیاج به سمان مضاعف خواهید داشت.

 

برای اطلاع و خرید گوتا پرکا اینجا کلیک نمایید.

برای آشنایی بیشتر با محتوای جذاب، مطالب آموزشی، و به‌روزترین نکات حوزه دندانپزشکی، حتماً به پیج اینستاگرام ما سر بزنید! 🌟

منتظر حضور گرم شما هستیم! 💫
[🔗 هاناطب دنتال]

پیشنهاد می‌کنیم دکمه فالو را بزنید تا هیچکدام از پست‌ها و استوری‌های جدید ما را از دست ندهید! 📲

 

دیدگاهتان را بنویسید